gullendeut.reismee.nl

Ze komen, ze komen

Ze komen zo de 2 mannen, buurman en buurman, ze hebben een korte maar intensieve reis achter de rug, heel vroeg in de ochtend met de bus uit Velsen-Zuid naar Sloterdijk NS station, dan met de trein naar Schiphol, aansluiten in de rij voor de douane, inmiddels gehoord dat ze erdoor zijn en via Bergen NO met KLM, onderweg zijn naar Trømso met Winderoe, daar even overstappen op weer Winderoe van Trømso via Hammerfest (lekker samen blijven zitten) naar Hasvik op Soroya, daar staan wij te wachten op de vermoeide mannen. Wij kwamen gisteren gelukkig voor het donker aan, uitladen en kwartier maken, we zijn tot laat in de avond bezig geweest met schoonmaken, heerlijk, echt heerlijk, veel beter dan achteraf, nu lekker schoon toiletje en douche, alles stofgezogen en vliegen/spinnen vrij gemaakt, vriezer uitgesopt en aangezet, koelkast leegemaakt en opnieuw opgestart, waar we heel veel geluk mee hadden was stofzuigen tussen de kussens van de bank, we vonden onderlijnen, wartels, splitringen, bierdoppen, hondenkoekjes, nagels, harde stukjes kaarsvet (hopen we) as en huidschilvers, de splitringen kwamen goed van pas. Straks gaan we naar de kelder op zoek naar de lucht die omhoog komt als je de deur open doet, ergens in deze kelder moet nog een slaapkamer zijn, zou er nog iemand liggen die ze achtergelaten hebben? Ik denk aan de vakantie toen we naar Hitra gingen in 2005, die oude vrouw, in dat wegrestaurant, slapend in een 2 persoons zitje, oogjes half open, gekorstte mondhoeken, en een glas voor haar op tafel met een schimmelrandje, die lucht denk ik nu ook te ruiken..FF moed verzamelen, ik kom hier later op terug. Zo gedaan het viel mee 2 dode meeuwen en een dode kat, ff bikken maar ze zijn los gekomen. De mannen zijn er, snel mooie verhalen over lange rijen en windzakken, ff wegwijs gemaakt, drukje doen, okseltjes schoon en naar de haven bootje kijken, bootje starten en fototjes maken, nu borreltje en rust, straks gaat Peter de keuken in voor zijn bonenschotel. We kwamen in de haven Sven tegen, Sven de man van Britte, Britte de vrouw die hier het beddengoed wast, het beddengoed van Ikea, Britte heeft waspoeder van het vaste land, het vaste land dat vast zit aan onze weg naar huis, het poeder koopt ze van een Nederlander, hij verkoopt het per blok, dat blok verpulvert zij met een zelfgemaakte zeef van Navo prikkeldraad, ze mixt het met gedroogd meeuwen drukje, de Noren kopen het na de schemering van haar, die lengen het aan met creme fresch en bruine suiker, daar maken ze kleine rolletjes van ter grootte van een skinny cavia drolletje en noemen het snuss, ze doen dat achter hun bovenlip om in andere sferen te komen. Maar goed Sven een aardige man die 2 jaar geleden zo'n houten kottertje had gekocht, geweldig mooi ding, toen hij hem kocht van Grende zat de boot nog vol met mooie spullen uit de tijd dat kinderen nog echt kinderen mochten zijn, maar daar later meer over. Sven legt ons uit waarom de boten op de kant liggen en de viskampen leeg, het seizoen is voorbij, niemand komt meer zo hoog ivm de kou en sneeuw, de vissersboten liggen aan de kant, de quota's zijn vol, alleen nog een beetje kingcrab vangen als extraatje, klaar maken voor de winter. Peter slaapt in de kelder, alleen weet hij dat nog niet, ik vertel het na het eten.

Made

Ger

Heerlijk voor buurman en buurman in een heel schoon huis komen alles aan kant.nugaan genieten en veel vis vangen succes allemaal

Leny

Fijn dat alles toch nog goed is gegaan; was heel druk op Schiphol! Ze moeten er nu zijn; een heel gezellige ontmoeting, ff lekker bijkomen en dan vanaf morgen mooie grote vissen vangen he ;-) Heel veel succes allemaal

Renske

Goed verhaal, van die bank ?. Veel plezier! Val niet te water, ofzo..

Henk/ Ria

Blij dat jullie er allemaal zijn, en goed vis weer gewenst.
Het is weer een goed verhaal.