gullendeut.reismee.nl

Tijd is niks

Gisteren in Helsinki geweest nadat we als laatste van de boot afkwamen, ongelooflijk wat staan die schepen vol met vracht. Auto geparkeerd bij de haven, aan de haven een touristen marktje, de Silja Symfonie lag aan de kant dus handel zat voor de Finnen,  we dachten eerst Russen, maar veel Litouwers en Esten op die boot, we hebben wel wat Russen gezien maar die zijn zo stom de laatste tijd en heel stil. Helsinki vond ik niet bijzonder, grote hoge huizen 5 hoog grauw en donker, ook de mensen zijn erg op zich zelf. Ik heb nog stilgestaan en wat uitgebeeld bij het standbeeld Alexander de 2e, maar geen reactie. We zijn toen maar een boottochtje gaan maken tussen de vele eilandjes rond Helsinki, het oude bootje had het zwaar en ging steeds dieper liggen, het maakte iets water maar dat werd direkt door 3 kleine dompelpompjes weer overboord gekieperd alleen het vloerkleed werd steeds zwaarder, de Kaptein/Kok/Kelner die donkere mensen niet op zijn scheepje toe liet verzekerde ons dat het allemaal goed kwam, hij was nog maar 3x teruggesleept en 1x bijna gezonken dit jaar. We hadden een all in pakketje genomen, zonder drank...het buffet bestond uit zalm, dus na 1.5u dobberen stonken we naar vis en hadden een droge bek. Blij weer aan de kant te staan hebben we via goegel eurt een winkelcentrum gezocht maar nooit gevonden. We zijn maar naar de trein gereden, we zouden met de autonachttrein van Helsinki naar Rovanemi gaan, na zoeken ivm werkzaamheden toch de terminal gevonden, auto op de trein en wachten in het grote winkelcentrum op het vertrek, als het tijd is, geen trein, remproblemen, +32 vertrek, in het kleine kamertje annex toilet/douche/garderobe/slaapkamer maken we het ons gezellig, we hebben nog nooit zoveel huid tegen huid contact gehad en huid hebben we echt zat, langzaam komen we op gang en dommelen direkt weg, na 3 stations komt de trein niet meer van zijn plaats, in het Fins werd omgeroepen, de trein werd stil, na 13min zijn we de gang opgelopen, deuren stonden open en mensen lagen heerlijk te slapen, dus wij ook weer 1 voor 1 naar binnen en naar bed, na 3 uur komt er beweging in de trein, 3.5u  vertraging dus, ons pontje in Oksfjord komt in gevaar 16.10u vertrekt hij, we moeten ook nog boodschappen doen onderweg, de machinist maakt die nacht 2uur goed, lekker, auto van de trein, even langs het huis van de kerstman en op naar Noorwegen, de wegen in Lapland zijn super mooi, we zien vele rendieren en moeten af en toe zelfs flink remmen voor die dingen, de winkels in Noorwegen zijn dicht op Zondag dus vlak bij de grens snel vlees en afbakbroodjes halen en melk en yoghurt en vuilniszakken en mwrkeerstift en bruine suiker........ De grens met Noorwegen is stil, niemand te zien, we gaan weer op het gas, we komen op tijd, zelfs 13min te vroeg, de pont vaart af met 12min vertraging, de pont schommelt flink we zijn alle twee katterig, we vallen in elkaar verstrengeld in slaap, aangekomen in Hasvik starten we Yeti en gaan zonder te betalen van boord. Het eiland Soroya doet ons verbazen, wat een ruigheid, geen boom en stuik te zien. Het is nog net licht als we bij het huisje aankomen, we laden uit en doen het dit jaar eens andersom, we maken eerst schoon en gaan dan wat drinken, we hebben wifi en alles staat op de lader, we zijn klaar voor morgen, benieuwd naar de boot.

Made

Els

Je hebt de sfeer weer goed neer weten te zetten Ton,,
Alsof we weer door Lapland gingen . Kan er blij van worden.
Die ongemakjes horen erbij en wees blij dat jullie veel huid hebben. Kan nu alweer naar jullie volgende Reis Mee uitkijken
Man wat een leesvoer,!!!

Ger

Wat een reis mooi om te lezen dat het jullie wel goed hebben voorbereid ook de tegen slagen mee gerekend wel een vakantie om te onthouden veel visgeluk nu nog en kan niet wachten op het volgende verhaal en foto's, nu nog samen zometeen meerdere gezellig toch vast veel vissen in de bakken

Dirk

Er veranderd nix aan het verslag en toch blijven lezen.

Leny

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt en wat hebben jullie het getroffen met het weer! Superleuk.
Vanuit Velsen-Zuid hebben wij alles live kunnen volgen en waren we er ook een beetje bij. Buurman en buurman kunnen niet wachten om naar jullie toe te komen. Geniet nog maar even van de rust. hahaha