gullendeut.reismee.nl

De tijd gaat dringen

Nog 4 nachten en dan gaan we, de eerste spullen worden eindelijk van zolder gehaald, het gaat om minimaliseren, geen dozen vol met visspullen maar hengel, lijn, 2 pilkers en 2 shads. Het weer ziet er tot nu toe nog goed uit, redelijk zonnig en niet teveel wind.

Het is voor ons een onbekend gebied daar rondom het eilandje Storfosna (9kmx3km), Krakvag is bekend in de Duitse hengelsport en ook Garten is bekend voor zijn grote Leng en Heilbot, precies daar tussenin zitten wij, ook komen vissers uit Hitra om rond Storfosna te vissen, er zijn grote zandplaten en mooie dieptes. Als de windkracht laag blijft hebben we alle kans om de visgronden af te zoeken. September is ook weer wat nieuws voor ons, wel ooit een paar keer gedaan, maar vergeten of we toen wat vingen.

2 maanden geleden hebben we aan het Noordzeekanaal vissers ontmoet uit Bunschoten die altijd gingen vissen in Denemarken in Mittelfart maar ze vingen niks meer of klein, ze wilden graag eens naar Noorwegen en wij vertelden hun over Hamlandsvika, we hebben elkaar een paar keer ontmoet en ze waren enthousiast dus op dit moment zitten ze bij Berit en Ivar en ze vangen lekker vis alleen hopen we dat de wind niet zal aantrekken voor ze, maar goed ze hebben nu al meer dan in Denemarken, in ieder geval groter en ze hebben meer soorten vis.

Op Storfosna staat een groot hotel/vergadercentrum waar wereldleiders soms bij elkaar komen, "Storfosna Gods" heet het. Ik heb contact weten te maken, via een kok die ik ken (Meine Neffe), met Alessandro Porcelli een wereld kok die op Storfosna een kookvergadering heeft met de 23 beste koks van de wereld over verse/rouwe visproducten uit Noorwegen. Peter en ik mogen een dag mee (waarschijnlijk Dinsdag) op de viskotter Stine Sofie om st jacobs schelpen en zeeegels te vangen, als bijvangst Roodbaars en Leng, ook mogen wij langustine netten ophalen op een rifje boven Storfosna, zij gaan er dan mee koken en experimenteren waarvoor wij ook uitgenodigd zijn. Storfosna heeft ook zijn eigen bier dat in Trondheim gebrouwen wordt: OX Storfosna, E.C.Dahls Beta Storfosna, Ansnes Storfosna,  Zoek tegen die tijd op  google naar Storfosna Gods.... Cook it raw Storfosna (op Vimeo).... en Bold Dutch Kveite Storfosna.

We hebben op Storfosna ook een eigen huis met sauna/whirlpool/hottub en verder van alle gemakken voorzien maar of wij daar vaak zijn dat is maar de vraag. De boot is een aluminnium Kvaerno 28 voet 3x 115pk Yamaha met stuurhuis en kaartplotter/fishfinder de boot heeft auto gps en de visgronden zijn voor geprogrammeerd.

Het wordt een zware week.... Made